Street art s rešpektom k architektúre a okoliu

Keď som začínal so street artom, bolo to hlavne o energii, tvorivosti a potrebe niečo povedať. Časom som však pochopil, že dobrý street art nie je len o umelcovi, ale aj o mieste, kde vzniká. Architektúra, farby fasád, história aj atmosféra okolia sú rovnako dôležité ako samotné dielo. Naučil som sa, že ak chcem, aby moja práca mala skutočný zmysel a hodnotu, musím ju prispôsobiť priestoru, v ktorom sa nachádza.

Umenie, ktoré „neprekrikuje“, ale dopĺňa

Je ľahké zaujať niečím výrazným. Urobiť však maľbu tak, aby vyzerala dobre a že do prostredia patrí, je väčšia výzva. Počas rokov praxe som si osvojil princíp rešpektu k architektúre. 

Pri každej realizácii premýšľam:

• Aký charakter má budova, na ktorú budem maľovať?

• Sú okolo historické prvky, ktoré treba zachovať?

• Aké farby dominujú v okolí, aby maľba nebola ako päsť na oko?

• Akú funkciu má miesto – je to rušná ulica, oddychová zóna alebo industriálny priestor?

Vďaka tomuto prístupu viem vytvoriť nástenné maľby, ktoré nevyzerajú ako cudzie elementy, ale prirodzene dotvárajú charakter miesta.

Farby, ktoré ladia s mestom

Farba je kľúčový prvok. Street art má často povesť niečoho krikľavého a divokého. Dobrý výtvarník však vie, že niekedy je menej viac. Napríklad, ak pracujem na staršej budove s tehlovou fasádou, volím odtiene, ktoré s ňou fungujú a ladia. Pri práci na modernom objekte prispôsobujem vizuálnu koncepciu a farebnosť tak, aby zohľadňovali jeho špecifiká a estetické požiadavky. Mojím cieľom je, aby sa maľba stala výraznou súčasťou celku a nebola len „ farebný výbuch“. 

Zodpovednosť umelca vo verejnom priestore

Keď človek tvorí na ulici, nemôže myslieť len na seba. Umenie vo verejnom priestore nie je len o individuálnom prejave, ale aj o vplyve na okolie. Preto sa vždy snažím, aby moje maľby posúvali miesto dopredu, nie ho kazili. Niektoré moje maľby vznikali na miestach, kde sa predtým nachádzali vandalizované steny alebo nevkusné reklamy. Tam som si uvedomil, že street art môže mať pozitívny dopad. Môže oživiť priestor, dať mu novú identitu, zvýšiť hodnotu a potenciál miesta.

Naučil som sa počúvať priestor

Roky skúseností ma naučili jednu vec: dobrý streetartista nie je len umelec, ale aj pozorovateľ. Čím viac vnímam okolie, tým lepšie viem, čo dané miesto potrebuje. Nie vždy je potrebné vytvoriť niečo veľké. Niekedy stačí jemný zásah, ktorý doplní a pozdvihne atmosféru miesta. Najväčšou odmenou pre mňa je, keď ľudia prejdú okolo mojich malieb, zastavia sa, fotia si ich, páčia sa im a odnesú si z nich príjemný pocit.  Keď vidím, že moja tvorba dokáže inšpirovať a prináša radosť, viem, že som svoju prácu odviedol dobre.

Návrat hore